Egy éven belüli eladás és vétel:
*“Ha a lakásvételt és eladást egy éven belül bonyolítjuk le, azaz a másik 
lakástulajdont a vásárlást megelőző vagy azt követő egy éven belül eladjuk az 
illeték alapja a vásárolt és az eladott lakástulajdon - terhekkel nem 
csökkentett - forgalmi értékének a különbözete. 
Ha a magánszemély vevő egy éven belül több lakástulajdont vásárol, illetve 
értékesít, az illeték alapját képező értékkülönbözet megállapításánál minden 
egyes lakásvásárlással szemben a szerzést közvetlenül megelőző vagy követő - a 
fizetésre kötelezett számára kedvezőbb illetékalapot eredményező - egyetlen 
értékesítést lehet figyelembe venni. Az illetékalap-kedvezmény csak magánszemély 
esetében alkalmazható, több eladás és vétel nem vonható össze, kivéve, ha 
ugyanazon lakástulajdont több részletben (tehát több szerződéssel) vásárolunk 
meg vagy adunk el. A jogszabály ugyanis nem a jogügyletek, hanem a lakások 
számához köti a kedvezményt. Fontos továbbá, hogy csak azonos jogok vétele és 
eladása esetén élhetünk a kedvezménnyel, azaz ha például tulajdonjogot adunk el 
és tulajdonjogot vásárolunk. Haszonélvezeti jog esetében ugyanazon tulajdonosnak 
és haszonélvezőnek kell az eladói és a vevői pozícióban is állnia. Az 
illetékjogszabály eltér az adójogszabálytól, azaz az eladónak és a vevőnek 
azonos személynek kell lennie, így például ha gyermekünk nevére vásárolunk, az 
általunk eladott lakás értéke nem számítható be!
A méltányossági kérelem
Lakás vagy más rendeltetésű ingatlan vásárlása esetén - hacsak nem 
részesülhetünk mentességben -, bizony igen megterhelő a nagy összegű illeték 
rövid időn belüli megfizetése. Ilyen esetekre azonban vannak fizetéskönnyítési, 
méltányossági lehetőségek is, mint a fizetési halasztás és részletfizetés. A 
kérelmet írásban kell benyújtani, 1500 forintos illetékbélyeggel. Pozitív 
válaszra akkor van esély, ha igazolt vagy valószínűsíthető, hogy az illeték 
azonnali vagy egyösszegű megfizetése a családi, jövedelmi, vagyoni és szociális 
körülményekre is tekintettel aránytalanul súlyos megterhelést jelentene. A 
részletet vagy halasztást már megállapított illetékre lehet kérni, nincs tehát 
értelme a kiszabást megelőzően beadni a kérelmet. A kérelemben pontosan meg kell 
jelölnünk, hogy mit kérünk - hány havi halasztást vagy részletet, kamatmentesen 
kérjük-e, illetve milyen jövedelmi-vagyoni viszonyokkal rendelkezünk. Célszerű a 
kamatmentességet kérni, és a kérelemhez jövedelemigazolás is csatolandó. Az 
illetékhivatalnak arra is van joga, hogy a már megállapított illetéket a 
kötelezett kérelmére jövedelmi, vagyoni és szociális körülményeire, 
vagyonszerzési illeték esetén a megszerzett vagyon jellegére és a szerzés 
körülményeire figyelemmel mérsékelje vagy elengedje. Mivel ez a lehető 
legnagyobb kedvezmény, amit az illetékhivatal adhat, az indokolásának 
részletesebbnek kell lennie (ugyancsak 1500 forint illetékbélyeg ragasztandó rá, 
de lehet költségmentességet is kérni). E kérelmet az alapkérelembe kell 
belefoglalni, és azt is számításba kell venni, hogy a hivatal e kivételes 
lehetőséggel csak igen indokolt esetben él. Az elutasító határozat ellen 
fellebbezésnek van helye.
Illetékalap megállapítása
A fizetendő vagyonszerzési illeték mindig valamely érték - a bejelentett, vagy 
az illetékhivatal által megállapított forgalmi érték, illetve haszonélvezeti jog 
esetében a számított érték -, és a törvényben meghatározott illetékkulcs 
szorzata. Mindezekből következően cseppet sem mindegy, hogyan kerül 
megállapításra a forgalmi érték. A forgalmi értéket mindig az illeték fizetésére 
kötelezett fél köteles bejelenteni, így a szerződésben mindig meg kell jelölni, 
ellenkező esetben a hivatal úgyis nyilatkozattételre hív fel. Az adásvételi 
szerződésben a forgalmi érték a vételár, egyéb visszterhes szerződésben pedig 
(tartási, életjáradéki, ajándékozási) a felek által meghatározott érték. Az 
illetékhivatalnak minden esetben az azon a napon fennálló forgalmi értéket kell 
vizsgálnia, illetve megállapítania, amikor az ügy iratai hozzá beérkeznek. Első 
pillanatra ez hátrányosnak tűnik, hiszen számos esetben a hivatalok késedelmes 
ügyintézése e napot befolyásolja (például bizonyos földhivatalok köztudomású 
lemaradása). Erre vonatkozik az illetéktörvény azon szabálya, hogy ha e 
késedelem a hat hónapot meghaladja, és az illetékhivatal a bejelentett értéknél 
magasabb értéket állapít meg, a megállapított értéket mérsékelni kell a 
mindenkori jegybanki alapkamatnak megfelelő mértékben, de legfeljebb 50 
százalékkal. Az illetékhivatal egyebekben a forgalmi értéket helyszíni szemle, 
összehasonlító értékadatok alapján, illetve az ügyfél nyilatkozata ismeretében - 
szükség esetén külső szakértő bevonásával - állapítja meg. Az összehasonlító 
értékadatok közül mérlegelni köteles a település, illetve annak kisebb egysége 
(kerület) legalább 2 évet átfogó érték-meghatározóit, mint: a területen 
folyamatában növekvő vagy csökkenő ingatlanforgalmat vagy annak teljes hiányát, 
az ennek megfelelő értékadatokat, a térség értékadatait, a vizsgált ingatlanhoz 
térben és időben legközelebbi ingatlanszerzés adatait. Összehasonlítani 
elsősorban az azonos rendeltetésű ingatlanokat kell. Ha a településen 
összehasonlításra alkalmas ingatlan nincs, a forgalmi érték megállapításánál a 
térséghez tartozó hasonló adottságú települések ingatlanszerzési adatai is 
felhasználhatók. Az illetékhivatalt a forgalmi érték megállapításában - a 
bíróság határozatán kívül - semmi sem köti, így a szerző által készíttetett 
ingatlan-értékbecslői vélemény sem. A helyszíni szemlén készült jegyzőkönyvről 
másolat kérhető, míg a teljes iratanyagunkba való betekintést az összehasonlító 
értékadatok tekintetében az adótitokról szóló rendelkezések korlátozzák. Az 
illetékhivatal által megállapított forgalmi érték természetesen fellebbezhető a 
fizetési meghagyás kézhezvételét követő 15 napon belül.”